EGR to zawór będący częścią układu recyrkulacji spalin. Jego skrócona nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Exhaust Gas Recirculation. Zawór EGR służy do zmniejszenia emisji tlenku azotu.

Jak działa zawór EGR?

Podczas jazdy samochodem zawór EGR otwiera się, aby za jego pośrednictwem część spalin mogła przedostać się do układu dolotowego. Gdy w komorze spalania jest więcej spalin, a mniej tlenu, spada temperatura spalania. Zaś proces spalania spalin trwa dłużej. W efekcie samochód ma ograniczoną moc.

Wymiana EGR – kiedy?

Po dłuższej eksploatacji samochodu w pojeździe gromadzi się nagar. To dość twardy osad, który powstaje z niedopalonych cząstek paliwa i oleju. Nagar zanieczyszcza zawór EGR i kolektor dolotowy (ssący). Osadza się też na ścianach komory spalania i denku tłoka. Nagar zmniejsza przekrój zaworów i może powodować, że EGR jest cały czas otwarty. A przez to następuje znaczące ograniczenie mocy samochodu. Auto szarpie, włącza się kontrolka check na tablicy wskaźników, a w komputerze pojazdu pojawiają się błędy. Wówczas wielu kierowców zaczyna zastanawiać się, czy wymiana EGR w ich aucie będzie konieczna.

Najczęstsze kody błędów przy awarii zaworu EGR:
p0102, p0103, p0400, p0401, p0402, p0403, p0404, p0405, p0406, p0407, p0408, p0409, p0490, p1412.

Kiedy zawór EGR może nadawać się do wymiany?

  • samochód często traci moc,
  • zawór EGR był kilka razy czyszczony, ale i tak ciągle się zacina,
  • jest ograniczona mocy silnika,
  • wymieniony zawór EGR ponownie się zepsuł,
  • samochód nie pracuje równo na wolnych obrotach lub gaśnie,
  • z rury wydechowej wydobywa się czarny dym.
  • na tablicy wskaźników zapala się kontrolka check lub inna, dotyczące pracy silnika,

Wymiana EGR – czy jest konieczna?

Fakt, że pojawiły się problemy z działaniem zaworu EGR, nie oznacza, że trzeba go od razu wymieniać. Żeby to sprawdzić, kierowca powinien udać się do warsztatu, który specjalizuje się w serwisie EGR/AGR. W Punkcie Mocy w Chojnicach od 10 lat zajmujemy się obsługą kierowców, którzy mają problemy z wadliwym zaworem EGR i tym samym ograniczoną mocą samochodu.

Zawsze dokładnie sprawdzamy w jakim stanie jest zawór. Często przyczyną problemów z EGR są zanieczyszczenia. Najczęściej zabrudzony zawór EGR blokuje się, gdy jest w pozycji otwartej. Kierowca szybko to odczuje m.in. dlatego, że samochód będzie mieć ograniczoną moc. Na jałowym biegu silnik zacznie pracować nierówno, auto będzie mieć trudności z płynnym przyspieszaniem, a rozruch zimnego silnika okaże się utrudniony.

Wymiana czy usunięcie EGR?

Najlepszym sposobem na to, aby raz na zawsze pozbyć się problemów z zaworem EGR jest jego usunięcie. W Punkcie Mocy w Chojnicach pracują mechanicy, którzy są specjalistami w tej dziedzinie. Usunięcie EGR polega nie na faktycznym wymontowaniu zaworu EGR, ale na jego wyłączeniu poprzez wprowadzenie zmian w sterowniku komputera auta.

Usunięcie EGR jest znacznie tańszym rozwiązaniem niż wymiana zaworu:

  • Nowy EGR kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Im nowszy model samochodu, tym cena zaworu jest wyższa.
  • W najnowszych pojazdach dostęp do EGR jest bardzo utrudniony, przez co wymiana zaworu trwa dłużej i pochłania więcej godzin pracy mechanika.
  • Wymieniony EGR za kilka lat może ponownie przestać działać z powodu nagromadzonych w nim zanieczyszczeń. Wówczas kierowca będzie musiał ponownie zapłacić za czyszczenie lub wymianę EGR.
  • Po usunięciu (przeprogramowaniu) zaworu EGR, pozostanie on cały czas zamknięty. Dzięki czemu nie pojawią się spadki mocy.

Zastanawiasz się nad wymianą EGR? Zgłoś się do Punktu Mocy w Chojnicach! Zapraszamy do kontaktu.

MASZ PYTANIA, ODNOŚNIE OFERTY? CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ? ZADZWOŃ

+48 525 110 021

Kontakt