Zawory EGR w samochodzie mogą być poddawane czyszczeniu, renowacji lub zostać całkowicie usunięte. Wszystko zależy od efektu jaki chce otrzymać właściciel pojazdu. Jest to system redukcji emisji tlenków azotu, który kontroluje przepływ gazów, wpuszcza spaliny do cylindrów, co powoduje obniżenie temperatury w komorze spalania. Cały ten proces jest pozytywnie wpływa na środowisko. Jednak zdarzają się sytuacje, że zawór należy usunąć. Pamiętaj, że usunięcie zaworu EGR należy wykonywać tylko i wyłącznie w specjalnym warsztacie, dlatego zapraszamy do Punktu Mocy w Chojnicach, gdzie specjaliści znajdą problem i usuną go raz na zawsze.
Sprawdź jak działa i do czego służy zawór EGR
Co to jest zawór EGR
Zawór EGR to urządzenie, które czasami sprawia dość poważne problemy z pojazdem, a jego wymiana na nowy wiąże się często z kosztem od kilkuset do ponad 1000 złotych. Dlatego, aby uniknąć problemów z tym elementem warto przemyśleć jego usunięcie, zaślepienie lub całkowite wyłączenie.
Do czego służy EGR
Głównym celem EGR jest obniżenie zawartości tlenu w powietrzu, które dostarczane jest do komory spalania. Powoduje to obniżenie temperatury oraz spowolnienie spalania i obniżenie emisji tlenków azotu (NOx). Dzięki dodawaniu do układu dolotowego odpowiedniej ilości spalin powoduje zmniejszenie ilości tlenu w komorze spalania.
Jak działa zawór EGR
Auta wyposażone w zawór EGR, układ dolotowy i wydechowy łączy wąski przewód, który pozwala na przepływ niewielkiej ilości spalin do kolektora dolotowego. Zawór EGR jest jednym z elementów tego przewodu, który decyduje o tym, czy spaliny mają trafić do dolotu, na jak długo i kiedy dokładnie ma to nastąpić.
Zawór EGR otwiera się w ściśle określonych warunkach poprzez zaprogramowanie sterownika pracy silnika. Podczas jazdy na biegu jałowym oraz bez obciążenia silnika i osiągnięcia optymalnej temperatury EGR zostaje zamknięty. Nie otwiera się on także podczas maksymalnym obciążeniu silnika. Zawór EGR otwiera się przy niskim lub średnim obciążeniu, a porcja spalin wraca do silnika.
Istnieje kilka powodów, które przekonają Cię do usunięcia zaworu EGR
Kiedy należy zastanowić się nad usunięciem zaworu EGR
Głównym powodem, dla którego wielu kierowców decyduje się na usunięcie zaworu EGR jest zablokowanie zaworu EGR. Powoduje to brak kontroli nad sterowaniem ilością spalin, które wracają do silnika. Przedostają się one do komór spalania, tym samym powodując nierówną pracę silnika. Typowymi objawami, które mogą zaniepokoić kierowcę i skłaniać ku usunięciu zaworu EGR są:
- problem z ruszaniem- trudne odpalenie samochodu przy nierozgrzanym silniku oraz nierytmiczna praca na jałowym biegu;
- zmniejszenie mocy silnika- problem z uzyskaniem maksymalnej mocy jednostki bez występowania innych awarii;
- komunikat na desce rozdzielczej- “check engine” oznaczająca występowanie problemów z silnikiem;
- z rury wydechowej pojazdu wydobywa się czarny dym;
- samochód na wolnych obrotach nierówno pracuje lub gaśnie;
- pojawiają się błędy o kodach: p0102, p0103, p0400, p0401, p0402, p0404, p0405, p0406, p0407, p0408, p0409, p0490, p1412.
Jeśli jednak nie zdecydujesz się na usunięcie EGR można zawór także zaślepić lub wymienić. Jednak wymiana wiąże się z dużym kosztem, gdyż należy zainwestować w oryginalne części, które nie spowodują powstawania dodatkowych problemów z autem.
USuwanie zaworu EGR w tym przypadku jest najbardziej korzystne, gdyż polega na wykasowaniu określonej funkcji ze sterownika silnika. Po jego usunięciu nie będą pojawiały się więcej komunikaty “check engine”, a silnik nie będzie tracił mocy. Taką usługę można wykonać w firmie Punkt- Mocy w Chojnicach, która zajmuje się usunięciem EGR.
Objawy problemów z EGR
Najczęściej dochodzi do zanieczyszczeń i problemów z przepływem spalin do układu dolotowego. Pojawia się też komunikat na desce rozdzielczej “check engine”. Problemem okazuje się także uzyskanie pełnej mocy silnika. Zapchanie zaworu EGR związane jest z zanieczyszczeniem kolektora dolotowego. Jeśli zablokuje się on w pozycji zamkniętej to układ odprowadzania spalin da o sobie znać, a błędy dotyczące tego obszaru zostaną zapisane w komputerze. Jednak najczęściej zawór blokuje się w pozycji otwartej co wiąże się z nierównomierną pracą silnika na biegu jałowym, a także z utrudnionym rozruchem zimnego silnika oraz płynnym przyspieszaniem.
Usunięcie EGR zawsze przebiega według następujących kroków
Usuwanie EGR
Usuwanie EGR to bezpieczny i skuteczny sposób pozbycia się problemów z brakiem mocy, nadmiernym kopceniem oraz wchodzeniem pojazdu w tryb awaryjny. Problem ten dotyczy zarówno samochodów osobowych, ciężarowych oraz maszyn budowlanych.
Diagnostyka komputerowa
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z usunięciem zaworu, należy wykonać komputerową diagnostykę pojazdu. Działanie to pozwala zdiagnozować, potwierdzić lub odrzucić powstanie usterki pojazdu.
Zaślepienie EGR
Samo usunięcie EGR nie wystarczy, gdyż zostaje on usunięty ze sterownika silnika, a fizycznie nadal pozostaje w układzie pojazdu. Należy go zatem zaślepić, co zapewnia szczelność układu.
Programowe wyłączenie EGR
Samo zaślepienie zaworu EGR jest niewystarczające, aby pozbyć się problemu. Ważne jest programowe wyłączenie zaworu recyrkulacji spalin za pomocą specjalnej mapy. Jeśli jesteś zainteresowany wykonaniem takiej usługi- zadzwoń 787 980 650.
Efekty po usunięciu EGR
Poszukując rozwiązania na problemy z EGR, można zdecydować się jego regenerację. Jednak takie rozwiązanie pozwala pozbyć się problemu na kilka tygodni lub miesięcy. Natomiast dalsza nierównomierna praca silnika jest wskazaniem do usunięcia zaworu EGR. Dzięki temu samochód uzyska dawną moc i zwiększy swoje osiągi.
Dodaj komentarz