Z sukcesem modyfikujemy sterowniki już od 10 lat. Posiadamy ogromną wiedzę i takie samo doświadczenie w usuwaniu, wymianie, zaślepieniu i czyszczeniu zaworów EGR w różnych modelach samochodów.

Co to jest zawór EGR?

Tajemnicza nazwa zaworu jest skrótem od angielskiej nazwy Exhaust Gas Recirculation. Często EGR nie jest więc tylko jednym elementem, ale całym układem recyrkulacji spalin. Jego działanie polega na otwarciu zaworu EGR w takim momencie, aby część spalin cofała się do układu dolotowego. Wówczas w komorze spalania jest mniej tlenu, spada temperatura, a proces spalania spalin jest spowolniony. Efekt? Samochód emituje mniej tlenku azotu oraz traci moc.

Jakie są negatywne skutki stosowania zaworu EGR?

Głównym, negatywnym skutkiem stosowania zaworu jest ograniczenie mocy silnika.

Działanie EGR po dłuższym czasie eksploatacji samochodu powoduje zanieczyszczenie kolektora dolotowego (ssącego) nagarem. Czym jest nagar? To twardy osad, powstały z niedopalonych cząstek paliwa i oleju. Nagar osadza się na ścianach komory spalania i denku tłoka. Im więcej nagaru, tym mniejszy przekrój zaworów i gorsze działanie EGR. Wówczas niezbędne jest przynajmniej czyszczenie zaworu EGR.

Dlaczego zawór EGR się psuje?

Zanieczyszczenia są główną przyczyną awarii zaworu EGR. Nie tylko dlatego, że nagar zmniejsza przepustowość kanałów, ale też dlatego, że gromadzące się zanieczyszczenia uszkadzają układ sterujący EGR. Przez co zawór działa z trudnością, a w końcu dochodzi do jego awarii. Szkodliwe są też spaliny, które dostają się do zaworu i mogą wypalić wnętrze EGR.

A teraz wyobraź sobie, że po kilku latach jazdy swoim nowych samochodem zawór EGR i kolektor ssący są pełne zanieczyszczeń. Albo co gorsze ta czarna maź dostaje się do silnika. Już to widzisz? Z pewnością. I pewnie domyślasz się, że koszty naprawy zaworu, kolektora i silnika będą gigantyczne. Masz rację. Dlatego w Punkcie Mocy w Chojnicach klientom, którzy mają problemy z zaworem EGR proponujemy jego usunięcie. To najlepsze i znacznie mniej kosztowne rozwiązanie niż częsta wymiana zaworu EGR, a tym bardziej silnika.

Serwis EGR – wymiana czy usunięcie

Gdy problem dotyczy starego modelu samochodu, zazwyczaj wystarczy czyszczenie EGR. To często, ale nie zawsze rozwiązuje problem. Jeżeli jednak zawór EGR pomimo regularnego czyszczenia i tak ciągle się zapycha, warto zastanowić się nad jego zaślepieniem. To rozwiąże problem raz na zawsze.

Znacznie gorzej wygląda sytuacja w przypadku nowych samochodów, w których czyszczenie zaworów EGR nie jest łatwą sprawą. Dostęp do zaworu jest znacznie trudniejszy, a jego konstrukcja bardziej skomplikowane. Poza tym zawór EGR w nowszych autach bywa wykonany z gorszych komponentów niż ten, zamontowany w starszych pojazdach. Dlatego jest bardziej narażony na uszkodzenia, które powodują chociażby spaliny. Mechanik musi poświęcić mnóstwo godzin, aby zawór EGR wymontować, wyczyścić, a potem ponownie zainstalować. To czasami gra nie jest warta świeczki. Nie minie wiele czasu, a zawór EGR ponownie będzie zapchany. Dlatego klientom, którzy trafiają do naszego autoserwisu Punkt Mocy w Chojnicach z kłopotliwym zaworem EGR, radzimy jego zaślepienie. Zawór nie będzie się otwierał. Nie dojdzie więc do jego zabrudzenia i uszkodzenia, a tym samym do problemów w działaniu samochodu.

Objawy problemów z zaworem EGR

Objawy uszkodzenia zaworu EGR mogą być różne, w zależności od rodzaju awarii.

Kiedy do serwisu EGR?

  • samochód często traci moc,
  • nie można uzyskać pełnej mocy silnika,
  • czarny dym wydobywający się z rury wydechowej (dotyczy diesla),
  • zapalają się lampki na tablicy wskaźników dotyczące pracy silnika,
  • samochód nie pracuje równo na wolnych obrotach lub gaśnie,
  • zawór EGR był kilka razy czyszczony, ale i tak ciągle się zacina,
  • wymieniony zawór EGR ponownie się zepsuł.

Podczas awarii EGR najczęściej dochodzi do mocnego zanieczyszczenia i problemów z przepływem spalin do układu dolotowego. Wówczas na tablicy wskaźników zazwyczaj zapala się kontrolka ostrzegająca o problemach.

Jeśli zawór EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej, kierowca może tego nawet nie odczuć. Jednak pojawią się problemy w układzie odprowadzania spalin, które zostaną zapisane w komputerze samochodu jako błędy.

Jednak najczęściej zawór EGR blokuje się w pozycji otwartej. Wówczas nie ma mowy, aby kierowca tego nie odczuł. Na jałowym biegu silnik pracuje nierówno, samochód ma trudności z płynnym przyspieszaniem, a rozruch zimnego silnika jest utrudniony.

Najczęstsze kody błędów w przypadku nieprawidłowej pracy zaworu EGR:
p0102, p0103, p0400, p0401, p0402, p0403, p0404, p0405, p0406, p0407, p0408, p0409, p0490, p1412.

Zaślepienie zaworu EGR

Każdemu kierowcy, kto boryka się z problemami z zaworem EGR/AGR proponujemy jego usunięcie, czyli wyprogramowanie. Czynności te polegają na wprowadzeniu zmian w sterowniku silnika samochodu. Po takim zabiegu zawór będzie zaślepiony, czyli pozostanie cały czas zamknięty. Auto zyska moc. W kolektorze ssącym i komorze spalania nie będą gromadzić się zanieczyszczenia i części te pozostaną cały czas czyste. Kierowca nie będzie już musiał martwić się, że dojdzie do zabrudzenia, a tym samym do uszkodzenia silnika.

MASZ PYTANIA, ODNOŚNIE OFERTY? CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ? ZADZWOŃ

+48 525 110 021

Kontakt