Regeneracja DPF, czyli oczyszczenie filtra cząstek stałych może być prowadzona różnymi metodami. Każda z nich zapewnia usunięcie większości, bo nawet 99% pyłów, sadzy i popiołu ze ścianek filtra. Nigdy jednak nie uda się zregenerować filtra w całości. Co oznacza, że DPF po regeneracji nie będzie działał tak samo jak nowy.

Kiedy DPF może nadawać się do regeneracji?

  • nagły zanik mocy,
  • przyrost oleju na bagnecie,
  • słabe przyspieszenie,
  • wysokie zużycie paliwa,
  • często włączający się wentylator chłodnicy,
  • pojawienie się błędów o kodach P242F oraz P2002,
  • trudności podczas wyprzedzania,
  • świecąca się kontrolka „check” lub inna, związana z działaniem filtra DPF.

Regeneracja DPF – czemu jest konieczna?

Filtr cząstek stałych zapycha się szczególnie podczas jazdy po mieście, gdzie tryb spalania jest zakłócony. Dzieje się tak dlatego, że silnik nie osiąga wystarczającej temperatury na odpowiednio długi czas. Gdy oba te warunki nie są spełnione, popiół i sadza nie mogą zostać w całości wypalone. Pozostają w filtrze i osadzają się na jego ściankach, przez co utrudniają pracę DPF oraz innych części samochodu.

Zazwyczaj proces wypalania sadzy uruchamia się automatycznie, gdy filtr zabrudzony jest w około 50%. Komputer podaje do DPF dodatkową dawkę paliwa, która podnosi temperaturę i ułatwia wypalenie zabrudzeń. Podczas tego procesu dodatkowe paliwo też jest spalana.

Problemy zaczynają się, gdy automatyczne oczyszczanie filtra jest zbyt często przerywane np. z powodu wolnej i krótkiej jazdy po mieście.
Utrzymywanie wysokiej temperatury tylko przez krótki czas może doprowadzić do tego, że podawane podczas regeneracji DPF dodatkowe paliwo będzie częściowo spływać po cylindrach i mieszać się z olejem silnikowym w misce olejowej. Efekt? Katastrofalny! Olej rozrzedzony paliwem ma gorsze właściwości smarne i może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Samodzielna regeneracja filtra DPF

Kto zazwyczaj jeździ po mieście, a chciałby chociaż trochę zregenerować filtr cząstek stałych, może to zrobić samodzielnie. Powinien wjechać na trasę szybkiego ruchu i przez 30-50 km jechać ze stałą prędkością około 100 km/h.

Jest to jednak rozwiązanie chwilowe. Poza tym filtr może być już na tyle zabrudzony, że szybka regeneracja DPF na trasie nie rozwiąże problemu. Wówczas radzimy udać się do serwisu. W Punkcie Mocy w Chojnicach nie tylko oczyszczamy filtry cząstek stałych, ale też oferujemy usunięcie i wymianę DPF.

Dlaczego lepiej usunąć niż regenerować DPF?

Po regeneracji filtr będzie początkowo działać prawidłowo. Z czasem zacznie się ponownie zapychać, co niekorzystnie wpłynie na działanie samochodu. Dlatego właśnie zalecamy naszym klientom, aby od razu zdecydowali się na usunięcie DPF. Dlaczego? W ten sposób kierowca na zawsze pozbywa się problemu zapychającego się filtra. Nie musi martwić się, że pełen pyłu i sadzy DPF znowu się zapcha i będzie go trzeba ponownie czyścić. Kto nie zdecyduje się na usunięcie, ale na regenerację DPF musi regularnie sprawdzać stan filtra i szybko reagować, gdy samochód zaczyna działać nieprawidłowo – na przykład nagle tracić moc.

MASZ PYTANIA, ODNOŚNIE OFERTY? CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ? ZADZWOŃ

+48 525 110 021

Kontakt