Zawór EGR jest elementem układu recyrkulacji spalin. Podczas jazdy samochodem, który nie osiągnął jeszcze maksymalnej mocy, zawór zostaje otwarty w taki sposób, aby część spalin przedostała się do układu dolotowego. Wówczas w komorze spalania jest mniej tlenu, spada temperatura spalania, a cały proces spalania spalin trwa dłużej. W efekcie samochód traci moc. Dlaczego więc stosuje się zawór EGR? Głównym powodem jest zmniejszenie emisji tlenku azotu.

Czyszczenie EGR – dlaczego jest konieczne?

Problem w tym, że zawór EGR jest bardzo awaryjny, głównie z powodu zbierających się w nim zanieczyszczeń. W niektórych pojazdach czyszczenie EGR trzeba przeprowadzać nawet co kilka lat.

W zaworze EGR oraz w kolektorze dolotowym (ssącym) zbiera się nagar. To dość twardy osad, powstały z niedopalonych cząstek paliwa i oleju. Nagar może osadzać się też na ścianach komory spalania i denku tłoka. W skrajnych sytuacjach osad dostaje się do silnika.

Z powodu gromadzenia się zanieczyszczeń, zmniejsza się przekrój zaworów, a spaliny nie mogą swobodnie wydobywać się z samochodu. Wówczas niezbędna jest pomoc profesjonalnego serwisu takiego jak Punkt Mocy w Chojnicach. Oferujemy nie tylko czyszczenie zaworu EGR, ale też jego wymianę. Kierowcom, którzy już raz lub nawet kilka razy zmuszeni byli zlecić mechanikowi czyszczenie zaworu, zalecamy usunięcie EGR. Jest to najskuteczniejsza metoda na pozbycie się problemów z tym elementem.

Kiedy EGR nadaje się do czyszczenia?

Jeśli zawór EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej, kierowca może tego nawet nie odczuć. Nie będzie więc wiedział, że konieczne jest czyszczenie zaworu EGR. Żeby to sprawdzić, powinien pojechać do mechanika, który upewni się, czy w komputerze samochodu zostały zapisane błędy dotyczące problemów w układzie odprowadzania spalin.

Najczęściej jednak, gdy zawór EGR jest zanieczyszczony kierowca od razu widzi, że powinien szybko udać się do serwisu. Dlaczego? Ponieważ zawór EGR najczęściej blokuje się w pozycji otwartej. Przez co samochód często traci moc. Na jałowym biegu silnik pracuje nierówno, auto ma trudności z płynnym przyspieszaniem, a rozruch zimnego silnika jest utrudniony.

Czyszczenie EGR jest konieczne, gdy:

  • samochód często traci moc,
  • zawór EGR był kilka razy czyszczony, ale i tak ciągle się zacina,
  • nie można uzyskać pełnej mocy silnika,
  • wymieniony zawór EGR ponownie się zepsuł,
  • zapalają się lampki na tablicy wskaźników, dotyczące pracy silnika,
  • pojawiły się błędy o kodach: p0102, p0103, p0400, p0401, p0402, p0403, p0404, p0405, p0406, p0407, p0408, p0409, p0490, p1412.
  • samochód nie pracuje równo na wolnych obrotach lub gaśnie,

Czy czyszczenie EGR rozwiąże problem?

Niestety czyszczenie EGR nigdy raz na zawsze rozwiąże problemów z zaworem. Wcześniej czy później w zaworze EGR ponownie zgromadzą się zanieczyszczenia, które utrudnią pracę samochodu, a nawet mogą uszkodzić silnik. Dlatego naszym klientom zalecamy usunięcie EGR, czyli jego wyłączenie. W dłuższej perspektywie jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż regularne czyszczenie EGR, a tym bardziej wymiana zaworu.

Poza tym czyszczenie EGR jest znacznie droższym rozwiązaniem niż jego usunięcie.

Rocznik samochodu a czyszczenie EGR

Czyszczenie EGR w starszych samochodach nie jest bardzo skomplikowanym zadaniem. Ponieważ dostęp do zaworu nie jest utrudniony, a konstrukcja tego elementu jest dość prosta. Niestety nawet po bardzo dokładnym oczyszczeniu EGR, zawór i tak po kilku latach będzie ponownie pełen osadu. Szczególnie, gdy właściciel auta często jeździ nim po mieście, gdzie pojazd nie może uzyskać maksymalnej mocy, a więc zawór jest często otwarty.

Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku nowych samochodów. Czyszczenie zamontowanego w nich zaworu EGR to trudne i bardzo czasochłonne zadanie. Ponieważ dostęp do zaworu EGR jest zazwyczaj bardzo utrudniony, a jest konstrukcja skomplikowana. Mechanik musi poświęcić wiele godzin na wymontowanie EGR, a następnie na jego dokładne czyszczenie. A to nie koniec problemów!

Zawór EGR zamontowany w nowych samochodach bywa wykonany z gorszych komponentów niż ten, zainstalowany w starszych pojazdach. Jest więc bardziej narażony na uszkodzenia, które powodują np. spaliny (mogą wypalić wnętrze EGR). Może się więc okazać, że po czyszczeniu EGR dość szybko będzie on ponownie zanieczyszczony. Wówczas kierowca może zlecić w serwisie kolejne czyszczenie EGR. Lepiej jednak, aby przy tej okazji zdecydował się na wyłączenie zaworu. Wyprogramowany EGR pozostanie cały czas zamknięty, a do jego środka nie będą dostawać się żadne zanieczyszczenia. I co najważniejsze samochód zyska moc!

MASZ PYTANIA, ODNOŚNIE OFERTY? CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ? ZADZWOŃ

+48 525 110 021

Kontakt