Rocznik samochodu a czyszczenie EGR
Czyszczenie EGR w starszych samochodach nie jest bardzo skomplikowanym zadaniem. Ponieważ dostęp do zaworu nie jest utrudniony, a konstrukcja tego elementu jest dość prosta. Niestety nawet po bardzo dokładnym oczyszczeniu EGR, zawór i tak po kilku latach będzie ponownie pełen osadu. Szczególnie, gdy właściciel auta często jeździ nim po mieście, gdzie pojazd nie może uzyskać maksymalnej mocy, a więc zawór jest często otwarty.
Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku nowych samochodów. Czyszczenie zamontowanego w nich zaworu EGR to trudne i bardzo czasochłonne zadanie. Ponieważ dostęp do zaworu EGR jest zazwyczaj bardzo utrudniony, a jest konstrukcja skomplikowana. Mechanik musi poświęcić wiele godzin na wymontowanie EGR, a następnie na jego dokładne czyszczenie. A to nie koniec problemów!
Zawór EGR zamontowany w nowych samochodach bywa wykonany z gorszych komponentów niż ten, zainstalowany w starszych pojazdach. Jest więc bardziej narażony na uszkodzenia, które powodują np. spaliny (mogą wypalić wnętrze EGR). Może się więc okazać, że po czyszczeniu EGR dość szybko będzie on ponownie zanieczyszczony. Wówczas kierowca może zlecić w serwisie kolejne czyszczenie EGR. Lepiej jednak, aby przy tej okazji zdecydował się na wyłączenie zaworu. Wyprogramowany EGR pozostanie cały czas zamknięty, a do jego środka nie będą dostawać się żadne zanieczyszczenia. I co najważniejsze samochód zyska moc!